Ken je dat gevoel? Je weet wel wat je nog te doen hebt, maar je zoekt nog even wat andere taakjes om eerst te doen. Je kijkt wat op tegen een lastige klus. Dus eerst nog maar wat makkelijke mails wegwerken…
Zo menselijk om te doen: uitstellen, we doen het allemaal!
Heb jij het nu veel drukker dan in normale tijden? Of heb je meer tijd door het wegvallen veel activiteiten? En ga je nu juist aan de slag met al die eerder uitgestelde taken? Grote kans dat je bepaalde zaken toch nog steeds uit blijft stellen. Hoe komt dat nou toch?
In tegenstelling tot wat lang werd gedacht komt uitstelgedrag niet voort uit perfectionisme, faalangst of luiheid. Uit onderzoek blijkt dat de volgende oorzaken zorgen voor uitstelgedrag:
Door even niet aan de vervelende klus te denken vermijden we een onplezierig gevoel.
En dat wordt al heel snel een gewoonte. Een gewoonte die we onbewust in stand houden.
Er is maar een manier om dit gedrag effectief te doorbreken en dat is door gewoon te doen!
Dat klinkt simpel en eigenlijk is het dat ook.Het enige wat je moet doen is een dag of tijd prikken waarop je het gaat doen en jezelf beloven om geen enkele uitzondering toe te laten. Wil je meer lezen hierover, lees dan deze blog van de Erasmus universiteit in Rotterdam.
Hierbij nog vijf tips om je te helpen uitstelgedrag te bestrijden:
1. Begin elke dag met je moeilijkste klus en maak af.
Je zult zien dat dit sneller gaat dan je vooraf denkt en je krijgt zin om meer te doen. Als je begonnen bent, maak het dan ook af. Niks lekkerder dan iets afronden, je komt dan in een flow.
2. Deel grote taken in kleinere brokken.
Een groot project doe je niet ineens maar je kunt er wel als een berg tegenop kijken. Bedenk dat elk groot resultaat met een kleine eerste stap begonnen is. En jij hoeft steeds alleen die kleine eerste of volgende stap te zetten. Verdeel een grote klus dus in kleinere verteerbare stukjes en doe er steeds 1.
3. Deel je doel met anderen of doe het samen.
Zoek een actiegericht iemand, zulke mensen zetten ook weer aan tot actie bij jou. En door je doel te delen met iemand anders, maak je het concreter en ga je eerder aan de slag. Zeker als je het publiekelijk doet.
4. Maak een to-do-lijst.
Maak een serieuze lijst met echte acties, geen onbelangrijke zaken, maar dingen die er echt toe doen en moeten gebeuren. En doe! Ga tot actie over in plaats van na te denken over je actie. Je kunt altijd herstellen en bijstellen waar nodig.
5. Vereenvoudig en verwijder verleidingen.
Maak dingen simpeler. Niet alles hoeft perfect te zijn. Neem verleidingen weg zodat je voorkomt daar impulsief op te reageren. Creëer een rustige omgeving en ruim je bureau op zodat daar geen afleiding is.
Veel succes en laat je weten of het lukt?