27 januari 2020
Overzicht creëeren
Wie kent het niet? Je hebt al je kerstspullen weer opgeborgen, het huis is weer ‘kaal’ en het liefst ga je nog even verder met opruimen. Deze tijd van het jaar is altijd zo’n periode waarin de opruimkriebels bij veel mensen boven komen drijven.
Bij mij ook. Ik krijg het op mijn heupen en wil niets liever dan de kledingkast rigoureus uitmesten en een sopje halen door alle kastjes van de keuken en badkamer. Hartstikke goed natuurlijk, maar daar zit ook een valkuil, want het is niet waar ik me primair op wil focussen.
Vorige week vroeg ik aan mijn lezers, jullie dus, of ze hun focus wel eens kwijt waren. Wat kreeg ik daar leuke reacties op! Het liep uiteen van “Nee, ik weet precies waarop ik wil focussen” tot “nou, ik heb zoveel ambities voor het komende jaar, dat ik niet weet waar te beginnen”.
Mijn eigen focus ligt in het verder uitbouwen van mijn bedrijf. Daar mocht ik vorige week over sparren met mijn coach Jolanda. Maar hoe focus ik daarop? Hoe zorg ik nou dat andere bezigheden me daar niet teveel van afleiden?
Allereerst is het belangrijk te weten wat ik wil bereiken. En ik heb overzicht nodig, overzicht over mijn doelen, overzicht over alle taken en werkzaamheden die liggen te wachten. Zonder overzicht kun je geen keuzes maken en geen prioriteiten stellen. Wil je dus aan de slag met jouw doelen? Wil je meer regie over je werkdag, werkweek en de resultaten die je boekt? Creëer allereerst overzicht!
Ben jij benieuwd hoe het staat met jouw overzicht? Heb je twijfels of het niet beter of makkelijker kan? Doe dan de check via mijn checklist: Werk ik efficiënt genoeg?
Wil je weten hoe ik jou hierbij verder kan helpen? Neem dan gerust contact met me op!